Voor veel mensen zijn de begrippen hoogsensitief, hooggvoelig en HSP niet meer vreemd. Er is steeds meer aandacht voor in wetenschappelijk onderzoek, media en literatuur.

 

Dat is echter iets van de laatste jaren. Vroeger waren begrippen als “overgevoelig, lichtgeraakt, timide/verlegen en hysterisch of emotioneel” termen die vaker voorkwamen. Er hing (en hangt nog wel eens) een negatieve lading rondom het begrip HSP-er.

 

Ik ga het hier niet hebben over wat ‘sensitiviteit’ nu precies is, of wanneer je een HSP bent. Daarvoor verwijs ik je naar deze linkjes.

Wel  wil ik het hebben over de impact die een negatieve sfeer op HSP-ers heeft. Wanneer mensen herhaaldelijk tegen je zeggen dat je je niet zo aan moet stellen, dat je over-emotioneel bent, jij de huilenbalk van de werkvloer bent, dat jij alles zo serieus neemt, je wat extraverter moet zijn of gewoon niet zo moet zeuren. Dan kan dat iets doen met je eigenwaarde. Je kunt het gevoel krijgen dat je niet goed bent, zoals je bent.

 

Heb je onderstaande vragen/gedachten weleens gehad:

  • Ik mag niet emotioneel reageren, want dat is slecht.
  • Ik mag niet huilen of om hulp vragen, want dan ben ik zwak.
  • Waarom moet ik eigenlijk huilen, als er geen aanleiding voor is?
  • Ik durf niet meer op mijn gevoel te vertrouwen, want mensen zeggen dat ik overdrijf.
  • Waarom droom ik van die rare dingen, die later niet raar blijken te zijn?
  • Als ik luister naar mijn lichaam, heb ik veel rustmomenten nodig, maar ik wil geen zeur zijn?
  • Ik ben extravert maar toch gevoelig, hoe krijg ik daar een balans in?

Tijdens onze gesprekken zal je merken dat je als HSP-er mag zijn wie je bent. Dat begint bij het aanpassen van de ruimte, het licht en eventueel andere aspecten die voor jou belangrijk zijn. In de therapie die ik je aanbied kunnen we twee sporen bewandelen.

  1. We besteden aandacht aan de negatieve ervaringen uit het verleden die samenhangen met sensitiviteit. Vervolgens gaan we de patronen die hierdoor zijn ontstaan, inzichtelijk maken en veranderen. Wat betekent dat jij jezelf als HSP-er in een positief daglicht gaat zien.
    Een voorbeeld van een patroon is: “ik pas me altijd aan aan de ander en ga daarbij voorbij aan mezelf”. Dat patroon kan veranderen in: “ik kan zijn met de ander, zonder mezelf te verliezen”.
  2. Je wilt graag weten hoe je je sensitiviteit positief kunt gebruiken in je leven, werk en relaties. Je voelt aan dat je sensitiviteit een hele mooie eigenschap is met unieke talenten. Je weet alleen niet hoe je ze tot uiting kan brengen. Daar ga ik je bij helpen door middel van coaching. We gaan bijvoorbeeld aan de slag met de RET-techniek. Wat inhoudt dat jij controle krijgt over je emoties, wanneer ze je dreigen te overvallen. Ook maken we veel gebruik van visualisaties omdat HSP-ers meestal beelddenkers zijn.

Spreekt deze manier van therapie je aan? Maak dan een afspraak via de agenda of neem contact met mij op. Ik beantwoord je vragen graag.

Danique Franssen

Agenda